Det var budskapet fra Tina Ninka Elley fra Danmark og Martha Berge fra Norge, som begge presenterte postere om læring med digitale hjelpemidler under verdenskongressen for bioingeniører i begynnelsen av september.
Elley underviser i kommunikasjon og etikk ved bioanalytikerutdanningen i Næstved. Der lager ansatte podcasten Bio Radio – som tar for seg et bredt spekter faglige emner. Tema for noen av de ferskeste episodene er «T-lymfocytten», «Statistik 1.0» og «DNA-sekvensering», for å nevne noen eksempler.
49 episoder er det blitt så langt, og nå i høst fikk serien også en såkalt spin-off – Bio Radio News. Dette er et slags talkshow, hvor de to programlederne diskuterer nye helsefaglige forskningsresultater.
To av tre ville høre på
Podcasten er blitt godt mottatt blant studentene, ifølge Elley. I en undersøkelse gjort bare to måneder etter lansering, svarte drøyt halvparten at de hadde fått med seg én eller flere episoder. 67 prosent ville fortsette å høre på.
Et klart flertall syntes podcasten var nyttig og interessant. Kun 11 prosent mente at den ikke var til hjelp i læringsprosessen.
Bio Radio blir produsert og distribuert med programvare som kan lastes ned gratis. Selv om episodene er rettet mot bioanalytikerstudentene, er de fritt tilgjengelige for alle som måtte være interessert.
Forbereder seg med YouTube-video
Ved bioingeniørutdanningen på NTNU i Trondheim har man siden 2013 brukt videoinnslag for å forberede studentene på laboratorieøvinger. Under verdenskongressen presenterte Martha Berge og Lars Gunnar Landrø en poster om resultatene som er oppnådd.
- 84 prosent av studentene så videoene før de skulle gjøre laboratorieøvelser.
- 80 prosent følte at videoene gjorde dem bedre forberedt.
- 88 prosent ønsket mer av denne typen undervisning.
Studentene mente blant annet at det ble mer tid til laboratoriearbeid når de hadde sett videoene på forhånd. De fremhevet også at en av fordelene ved å bruke video i undervisningen er at man kan stoppe opp, ta notater og spole tilbake.
Ifølge Martha Berge kommer bioingeniørutdanningen på NTNU til å fortsette å bruke video i undervisningen.
- Studentene kommer bedre forberedt til laboratoriet. Dette virker, sier hun.
Filmene blir publisert på YouTube. Det er enkelt å laste dem opp, og studentene er i en aldersgruppe hvor «alle» har et forhold til dette nettstedet.