Digitalt "kræsjkurs" for kommende veiledere
Det kan være vanskelig å sørge for at alle som tar imot studenter i praksis har formell veiledningskompetanse. Derfor har bioingeniørutdanningen i Tromsø lagd et fritt tilgjengelig digitalt kurs, som gir en introduksjon til kunsten å veilede.
- Det vi har lagd er ikke en erstatning for et formelt veilederkurs, understreker førsteamanuensis Ann Iren Solli, som har vært prosjektleder for kurset.
Poenget med det digitale kurset er å gi praksisfeltet et lett tilgjengelig opplæringsverktøy, som kan nå ut til flest mulig bioingeniører.
- Kurset gir en introduksjon til temaet veiledning, samt informasjon om ulike aspekter det kan være greit å vite om og ha reflektert rundt, før man tar imot studenter i praksis, forklarer Solli.
Kursets inndeling
"Kræsjkurset" om veiledning består av fire moduler:
- Introduksjon til veiledning
- Oppstartsfasen
- Arbeidsfasen
- Vurdering, skikkethetsvurdering og evaluering
Hver modul består av teori, videoer med eksempler og spørsmål og oppgaver til refleksjon. Det vil trolig gi best læringsutbytte om man går sammen to eller flere og gjennomfører kurset sammen.
Basert på en sann historie...
I videoene får man se situasjoner inspirert av virkelige hendelser, både positive og negative, og man får høre hvilke forventninger studentene selv har til praksisperiodene sine.
Refleksjonsspørsmål tar opp hvordan man selv ville håndtert ulike situasjoner, for eksempel studenten som kommer sent, går tidlig - og tar lang lunsjpause i tillegg. Er det grunnlag for tvil om hvorvidt vedkommende er skikket for yrket?
Hvordan bør man ta imot studenter og kommunisere slik at de føler seg trygge og velkomne på arbeidsplassen? Studentene kommer til å gjøre feil når de er i praksis, hvordan korrigere dem på en god måte?
Og hva med inntrykket man selv gir av egen arbeidsplass. Hvilke signaler sender det å snakke negativt om medarbeidere og ledere over kaffekoppene på pauserommet - mens studentene hører på?
Håper å nå ut nasjonalt
Kursets innhold er utarbeidet blant annet på bakgrunn av innspill fra ansatte ved ulike laboratorier i Helse Nord, og kurset er også delt med laboratorier i Helse Nord hvor UiT har studenter i praksis.
- Nå ønsker vi at kurset også skal bli delt nasjonalt. Vi har fått flere forespørsler fra sykehus som er interessert, forteller Solli.