Aktuelt
Generasjon høye forventninger
Generasjonen som nå inntar arbeidslivet har vokst opp med smarttelefon, “curlingforeldre” og høy grad av tilrettelegging. Derfor blir forventningsstyring en viktig oppgave for ledere.
Av Frøy Lode Wiig, frilansjournalist
Et sikkert tegn i tiden: De eldre mener ungdommen nå til dags er sytete og selvopptatte. De unge mener de eldre ikke forstår at det å være ung er annerledes nå enn før.
Slik har det vært siden 1950-tallet. Da kom rock’n’roll, Elvis og James Dean, og før første gang snakket man om en egen ungdomstid, ungdomsopprør og ungdomskultur. Generasjonskløften ble en greie. De eldre, ute av takt med samtiden. De unge, med fremtiden på sine altfor skjøre, utakknemlige skuldre. Dermed intet nytt under solen når generasjon Z, født fra midten av 1990-tallet til rundt 2010, mener det er vanskelig å være ung. Eller?
– Noen forutsetninger og rammer er annerledes i dag. Det gjør tiden som ung voksen ekstra utfordrende for generasjon Z, mener Vilde Vågsland, seniorrådgiver i analysebyrået Opinion.
Hun er ansvarlig for UNG-undersøkelsen, en årlig studie av utviklingstrekk hos norsk ungdom i alderen 15 til 25 år.
Forutsetning 1: Teknologi
For det første: Digitalisering. Generasjon Z er vokst opp med smarttelefon, og lever store deler av livet sitt online. Deres referansepunkt er globalt. De sammenligner seg ikke bare med de andre på skolen, men med folk fra hele verden. Under pandemien økte hele befolkningens bruk av skjerm, men generasjon Z økte skjermtiden mest av alle. Og de brukte mest fra før.
– De er født inn i en tidsalder hvor mye er blitt tilpasset dem. Algoritmer serverer dem det de vil ha, påpeker Vågsland.
Algoritmene styrer Netflix og Spotify, TikTok og YouTube. Unge (og voksne) får serier, musikk og annet innhold tilpasset det de har sett, hørt og likt tidligere. De blir i liten grad utsatt for andres smak og preferanser.
Forutsetning 2: Oppdragelse
For det andre: Curlingforeldre. Dagens unge er barn av 1970- og 80-tallets nøkkelbarn. De som kom hjem til tomt hus fordi begge foreldrene var på jobb. Når de selv ble foreldre, ville nøkkelbarna kompensere. De var på treninger, kamper og cuper. De kjørte og hentet. Ordnet og fikset. Passet på og ryddet unna.
– Generasjonen Z sine forventninger til arbeidslivet er preget av en digital oppvekst og hvordan de er blitt oppdratt. De unge forventer arbeidsoppgaver tilpasset dem, et karriereløp tilpasset dem, tilbakemeldinger tilpasset dem. Dette er en generasjon som krever mer oppfølging, mener Vågsland.
En generasjon med «bortskjemte barn»?
Bioingeniørene Jilan Odden (født 1995) og Zarmeen Abid (født 1996) er blant de eldre i sin generasjon. De har allerede tre-fire år bak seg i arbeidslivet, og jobber ved Avdeling for tverrfaglig laboratoriemedisin og medisinsk biokjemi ved Akershus universitetssykehus (Ahus).
– Jeg forbinder min egen generasjon med en gjeng «bortskjemte barn». Mange er vant til å få ting som de vil, sier Odden.
De to unge bioingeniørene opplever at de står med ett ben i og ett utenfor sin norske generasjon. Odden kom til Norge fra Irak da hun var syv år, mens Abid har pakistansk bakgrunn og flyttet til Norge som femtenåring.
– Min norske mann og mine norskfødte venninner har foreldre som har stilt mye opp. De har fått mye støtte og hjelp hjemmefra, og får det til dels fremdeles, for eksempel med boligkjøp, forteller Odden.
Beskrivelsen treffer
Generelt kjenner Abid og Odden seg selv og sine jevnaldrende godt igjen i beskrivelser av generasjon Z (se faktaboks). De tilbringer mye tid på skjerm (mer enn fem timer per dag i ferier og helger, tre timer på en vanlig hverdag). De opplevde overgangen fra videregående skole til høyere utdanning som voldsom. («Vi måtte lese 500 sider på fire måneder. Sjokk!» og «Jeg slet med selvstendig arbeid. Jeg manglet selvdisiplin.»). Og de er svært opptatt av det sosiale miljøet på jobb. Samme uke som Bioingeniøren er på besøk, skal Oddens seksjon ut og spise, mens Abid skal på bowling med sine kollegaer.
– Jeg er på jobb åtte timer hver dag. Da skal det være hyggelig å være der, påpeker Abid.
Ikke minst er de samstemte i hvor viktig der er å få tilbakemeldinger på jobben de gjør.
– En god leder er en som har forståelse for at folk er forskjellige og gjør ting ulikt. En god leder ser hver enkelt, og gir nyttige tilbakemeldinger, mener Abid.
Siri Beisland Mortensen har vært seksjonsleder ved avdelingen på Ahus siden 2015, de to siste årene ved seksjon for immunologi og spesialanalyser. I sin rolle møter hun mange unge bioingeniører som er i praksis eller i starten av yrkeslivet. Hun understreker at de unge er like forskjellige som alle andre, og personlighetstypene varierer. Men noen fellesnevnere finnes.
– Den unge generasjonen er på et helt annet sted når det gjelder bruk av teknologi og digitalisering. For laboratoriet er det en stor fordel at de unge tar det tekniske så lett. Samtidig er mange av dem utålmodige. Det skal skje noe hele tiden, og de liker ikke å kjede seg, sier hun.
Høye forventninger
De unge stiller høye krav til seg selv. Og til arbeidsgiver. De er opptatt av hva de har rett til og krav på. Hvilke muligheter de har. De har høye forventninger om hva de skal lære, og hvor fort de skal komme til ting.
– Som ledere må vi bruke tid på å trygge dem på at de ikke skal kunne alt med en gang. De må lære seg noe ordentlig først, før de kan gå videre. Vi må jobbe med å senke deres forventninger til seg selv og arbeidsplassen, sier Mortensen.
Det gir Vågsland i Opinion henne helt rett i. Hun mener forventningsstyring er en helt sentral oppgave for ledere av generasjon Z.
– Det handler om å tydeliggjøre hva de unge kan forvente på jobb, hvilke krav som stilles og hva de må gjøre. Det kan være helt banale ting som at det ikke er mulig å velge bort kjedelige arbeidsoppgaver eller bestemme hvem man skal samarbeide med. I arbeidslivet er ikke alt tilpasset dem, understreker Vågsland.