Aktuelt
Mobil-invasjonen
Mobiltelefonen er med oss overalt, både privat og på jobb. Hva gjør den med arbeidsmiljøet?
Se for deg en kjærkommen stille stund på kveldsvakta. De to bioingeniørene på jobb kan trekke seg tilbake til vaktrommet. Det er kaffe på kanna, kjeks til kveldskos. De setter seg i sofaen, én av dem drar opp telefonen fra lommen. Scroller. Blikket ned. Taushet.
Prøver den andre bioingeniøren å innlede en samtale? Eller tar hun opp sin egen telefon?
Lunsj neste dag. Fullt trøkk på laboratoriet. Ti bioingeniører på lunsjrommet. Én snakker med datteren sin på mobilen, en annen diskuterer middagsplaner via telefonen, et par snakker med hverandre, mens resten sjekker verden utenfor via skjermen.
Asosial mobil
Og hva så? I alle år har barn ringt foreldrene sine på jobb, ektefeller har stukket innom, ansatte har sittet med nesen i avisen på pauserommet. Det var ikke vanntette skott mellom jobb og privatliv før heller; vi var ikke alltid supersosiale.
Men likevel.
– Etter at mobilen kom, er det blitt mindre sosialt på jobb. I lunsjen sitter rundt en tredel med mobilen stort sett hele tiden. På kvelds- og nattevakt er det flere som bruker telefonen mye. Men jeg er ikke komfortabel med å be dem legge den bort, sier Karin Smørholm (55) ved Avdeling for medisinsk biokjemi, Molde sjukehus.
– Å be kollegaer slutte å surfe på mobilen er ugreit, istemmer Kristoffer Nortun (39).
Alle som har påpekt mobilbruket til en venn eller partner, vet at det sjelden er en inngangsbillett til god stemning. På en arbeidsplass med uklare regler for mobilbruk kan det oppleves som svært vanskelig å si fra. Men faste regler for bruk, eller forbud mot mobiler, er ikke veien å gå, mener sosialantropolog Lene Pettersen fra Universitetet i Oslo.
– Med regler følger smutthull. Jeg har mer tro på å snakke sammen om hva slags arbeidsmiljø man ønsker å ha. Det handler om normer og holdninger, sier Pettersen, som har skrevet doktorgrad om bruk av sosiale medier på arbeidsplassen.
Smalltalk bra for miljøet
Hun er enig i at mobilen er en utfordring for arbeidsmiljøet. Sosialantropologen understreker at den sosiale delen av jobben er viktig både for trivsel og for kvaliteten på arbeidet.
– Småprat bygger tillit. Hvis du vet at kollegaen din har kjøkkenhage eller samler på mynter, styrkes relasjonen, påpeker hun.
Har man tillit til kollegaene, blir det enklere å vise både hva man kan, og ikke minst, hva man ikke kan. Begge deler er like viktig på en arbeidsplass med høye krav til faglig kunnskap, sier Pettersen.
Forskning har vist at uformelle møtesteder, som kaffeautomaten og pauserommet, er uhyre viktige. I de spontane samtalene som oppstår utveksler ansatte erfaringer og ideer, de deler kunnskap og gir tips til kvalitetsutvikling. Men det forutsetter at man viser at man er interessert i å prate.
– Hvis man står med nesa i mobilen, får man ikke blikkontakt og kroppsspråket viser at man ikke er åpen for samtale, sier Pettersen.
Blott til forstyrrelse
«Jeg bruker ikke mobilen mye. Jeg har den bare med meg i tilfelle noen trenger å få tak i meg,» vil nok mange tenke. Men mobilen påvirker relasjoner og arbeidsmiljøet med sin blotte tilstedeværelse, har to amerikanske psykologer vist.
For noen år siden delte forskerne Przybylski og Weinstein en gruppe mennesker som ikke kjente hverandre inn i par. Hvert par fikk beskjed om å diskutere noe minneverdig som hadde skjedd dem den siste måneden. Halvparten av parene fikk utdelt notatblokker, de andre fikk ha mobilen liggende inaktiv på bordet mens de pratet.
Da forskerne ba deltakere beskrive samtalepartneren sin etterpå, viste det seg at gruppen som hadde hatt mobilen tilgjengelig syntes samtalepartneren var mindre interessant og mindre empatisk enn de som hadde pratet sammen uten mobil. «Telefonen er en konstant påminnelse om alt som foregår ute i verden, og virker hemmende på utvikling av meningsfulle sosiale relasjoner,» konkluderer forskerne.
Sosial på nett
Marianne Hagelia, høgskolelektor ved Høgskolen i Sørøst-Norge, forsker på bruk av IKT i utdanning og opplæring. Hun vil ikke være med på at mobilen er et sosialt onde.
– Det er en gammeldags ide at man er usosial hvis man sitter foran en skjerm. Mange, særlig de unge, er supersosiale på nett. Via sosiale medier kan man også lære å kjenne kollegaer på en helt annen måte enn før, påpeker hun.
Men kjennskap til nye sider av kollegaer kommer på godt og vondt, medgir Hagelia. Noen er helt annerledes på sosiale medier enn de virker på jobb.
Sosiale medier kan brukes til å styrke arbeidsmiljøet. I Molde har bioingeniørene opprettet en lukket Facebook-gruppe for ansatte på medisinsk biokjemi. Her legges invitasjoner til tur, treff og fest – og bilder etterpå. De som ikke er på Facebook, får beskjed likevel, forsikrer Karin Smørholm og Kristoffer Nortun.
Vanskelig nett-vennskap
De to er venner i sosiale medier. Nortun er også Facebook-venn med sjefen, seksjonsleder Cecilie Myklebust, på hans initiativ. Myklebust, på sin side, er bevisst på at hun aldri sender venneforespørsler til medarbeidere.
– Hvis noen spør meg, sier jeg «ja». Da er det på deres initiativ. Men dette kan være vanskelig. Det er mye jeg ikke trenger å vite om mine ansatte, sier hun.
Klokt, mener sosialantropolog Lene Pettersen. Hun maner ledere og ansatte til å utvise varsomhet og være bevisst sine roller. Ledere bør ikke legge til ansatte som venner i sosiale medier, blant annet fordi forholdet dem imellom ikke er likeverdig, påpeker hun.
– Vi jobber i hierarki med maktforskjeller. Må man «like» eller kommentere alt lederen legger ut? Blir det forventet at man legger ut nyheter om jobben på sin private konto? Hva er smisk for sjefen, hva er skryt? Dette kan bli ekstremt negativt på en arbeidsplass, sier Pettersen.
Kilder:
Andrew K. Przybylski og Netta Weinstein ‘Can you connect with me now?’, Journal of Social and Personal Relationships, 2012
Adam Alter, Irresistible – why we can’t stop checking, scrolling, clicking and watching, Penguin, 2017