Aktuelt
Stor interesse for relasjonsledelse
– Ledelse er bygget på tillit, og tillit oppnås ved å bygge gode relasjoner mellom mennesker, mener Jan Spurkeland. Det var fullt hus da BFI arrangerte kurs i relasjonsledelse.
Jan Spurkeland er mannen bak relasjonsledelse, en særegen norsk ledelsesfilosofi. I midten av november var han på plass for å kurse tjue bioingeniørledere i hvordan de kan bygge gode relasjoner til medarbeidere. Kurset var i regi av Bioingeniørfaglig institutt (BFI) og ble raskt fulltegnet.
– Ledelse handler om å frigjøre energi hos andre. Det handler om å gi medarbeidere tillit, sier Spurkeland.
I to tiår arbeidet han med lederutvikling i Statoil, basert på amerikansk lederteori. Det handlet mye om mål og målstyring, lite om mennesker, forteller Spurkeland, som etter hvert mistet troen på de amerikanske ledelsesguruene. Teoriene og den autoritære lederstilen de forfektet passet ikke i norsk arbeidsliv.
– Målingsstyrt ledelse er mistillit satt i system. Man signaliserer at man ikke stoler på folk. Tenk så mye energi som går vekk i kontroll og rapportering!
Likeverdige relasjoner
Spurkeland mener at siden Norge er et demokratisk og tillitsbasert samfunn bør disse verdiene gjenspeiles i ledelse. Relasjonen mellom leder og medarbeider må være preget av tillit og likeverd.
– Gode relasjoner gir lederen en naturlig autoritet, sier Spurkeland.
Han minner om at relasjoner påvirker både psykisk og fysisk helse og kan være avgjørende for trivsel. Altfor mange mennesker kvier seg for å gå på jobb eller ta initiativ fordi relasjonene på arbeidsplassen ikke er gode nok. Én dårlig relasjon på arbeidsplassen kan forsure hele miljøet.
Men å ha gode relasjoner til alle ansatte på arbeidsplassen er ingen lett oppgave. Hvordan kan man få det til? For Spurkeland handler det først om adferd: Vær oppmerksom på mennesket du er sammen med, ha blikkontakt, bruk fornavn. Vær obs på å snakke med alle medarbeidere – også de man ikke har en naturlig lett relasjon med. Og, fremfor alt, husk at folk er forskjellige og sett pris på ulikhetene.
Vekk med skjema
Da Spurkeland arbeidet i Statoil, utviklet han skjema for bruk i medarbeidersamtaler, som i ettertid er blitt tatt i bruk over hele landet. Det angrer han dypt på.
– Vi skulle aldri ha lagd de skjemaene! Er vi så hjelpeløse i samtale med andre? Vet vi ikke hva vi skal snakke om hvis vi ikke har et skjema å støtte oss til? undrer Spurkeland.
Han vil ha hyppigere samtaler, helst fire ganger i året, mellom leder og ansatt. Samtalen skal være basert på det medarbeideren synes er viktig å snakke om. Kanskje er han eller hun opptatt av å få mer kompetanse, eller kanskje er det helt andre ting, for eksempel på hjemmebane, som er viktig akkurat nå. Gjennom regelmessige samtaler kan lederen bli kjent med og bygge relasjon med hver enkelt medarbeider.